Himalaya  - locuri aproape neștiute de timp și spațiu
Himalaya
 are un potențial incomensurabil. Și nebănuit. Și mă bucur că este așa, 
mă bucur că am mai apucat – sper să mai apuc și în viitorul apropiat – 
să pășesc pe poteci umblate doar de yaci și de puțini oameni, unele 
poate neatinse de turiști.
Tengi
 mi-a rămas întipărit în minte ca fiind un loc straniu. Dar armonizat cu
 mediul său înconjurător. Acolo unde nu a intervenit omul modern, totul 
este armonizat în Himalaya, totul pare la locul lui, contrastele, 
formele, solidul și lichidul, colbul și gheața. Am trecut prin Tengi, 
”labirintul adăposturilor din piatră”, în decembrie 2008, pe traseul ce 
înconjoară masivul Annapurna. Nu pot denumi acele adăposturi colibe, dar
 nici case. Unele poate și-ar merita denumirea de ”casă”, dacă acceptăm 
că termenii sunt foarte relativi și imperfecți într-o lume imperfectă și
 relativă. 
Staționasem
 în Manang – o altă așezare căreia îi voi dedica câteva rânduri aparte  –
 două nopți și, cu fața încă tumefiată, începusem să urc versantul, 
despărțindu-mă de Manang.  Era a doua zi de Crăciun, singura perioadă 
din an pe care o trăiesc la intensități maxime ce nu au legătură cu 
religia însă, cu atât mai mult cu falsa religiozitate din ultimii ani. 
În spatele meu se prăvălea cu zgomot surd și cu un ocean de pulbere 
albă, intensă, o avalanșă de gheață și zăpadă coborâtă în delirul nevoit
 al neașteptatului, de undeva de la peste 7.000 de metri, de pe Ghețarul
 Gangapurna. Un spectacol măreț și o imagine superbă, atunci când te 
afli departe de zona de impact. 
Eu
 eram practic pe partea cealaltă a muntelui și priveam ce se întâmpla în
 locul unde fusesem în ziua anterioară, cu mai puțin de 15 ore în urmă. 
Urcasem până acolo, chiar la picioarele imensului munte, oprită fiind de
 cascada de gheață, uitându-mă în jos și târându-mi privirile adormite 
sub puterea soarelui spre toată deșănțarea aceea aproape impertinent de 
frumoasă a combinațiilor de culori stridente: cenușiu intens, albastru 
intens, alb intens, brun intens. 
Albastrul
 lacului semi-înghețat, înfiorat de dantelăria albicioasă a plăcilor de 
gheață, era o pată discordantă de culoare în hăul acela prăfuit și 
cenușiu, era un spectacol  alcătuit din spațiu, anotimp și reflexii.
Să
 spui despre Tengi că ar fi un sat este o exagerare, o indulgență. 
Totuși, este mai mult decât o așezare omenească, pentru că există 
clădiri cu etaj în pustietatea lui de piatră dură. Intri practic într-un
 sat din piatră, cu rare incursiuni lemnoase, cu ulițe așa cum vezi în 
vechile filme englezești având acțiunea plasată într-un Ev Mediu al 
celor foarte săraci și năpăstuiți, doar că mai scurte și mai înguste, ai
 impresia că e un labirint în care sub nici o formă nu ai vrea să te 
afli pe timp de noapte. Straniul este dat de lipsa oricărei mișcări, a 
oricărei prezențe umane, mie mi s-a părut a fi total abandonat. 
Fascinant locul. 
Și
 nu cred că exagerez cu nimic dacă afirm că este imaginea fidelă a ceea 
ce este de fapt esența geografico - umană a Tibetului ”necizelat”, la 
nivel de infrastructură: te situezi într-un univers imens, ca și 
dispunere în spațiu. Ca dispunere în timp, ai depășit cu mult propriul 
tău timp. 
Traversezi
 o dimensiune spațială și mentală pe care nici măcar nu ar trebui să te 
apuci să o descrii, pentru că nu dispui de vocabularul care să transmită
 ceea ce aproape nici să simți nu mai reușești. Armata aceea din 
locuințe formate din bolovani și plăci milenare se armonizează cu 
ținutul. Nu este extrem de diferit de Manang, aflat cu câteva zeci de 
metri mai jos, în vale, dar, în mod paradoxal, este o lume absolut nouă 
care pare să îți întrerupă monotonia relativă a călătoriei. Nu există 
picturi, culori, sculpturi, vopsele, obiecte de artizanat. În poza de 
sus, dacă te uiți cu atenție, vei vedea geam din sticlă!! Mi se pare 
senzațional!
Totul
 e sec, brut, natural, singura intervenție umană este pura așezare a 
cataroaielor sub formă de adăposturi, adică arhitectura în sine. 
Recunoști gestul uman de a fi scobit un trunchi de copac, adus din 
păduri destul de îndepărtate, deci cărat cu greu și sudoare până aici, 
sus, și folosit acum pe post de scară spre primul etaj al unei clădiri. 
Îmi este foarte greu să spun că este un sat urât, pentru că pe mine m-a 
fascinat. Dar în termenii acceptați în lumea noastră – evident că există
 o ”lume a noastră” care nu are nici o legătură cu lumea pe care o 
descriu aici -, multe dintre satele și așezările umane prin care am 
trecut sunt de-a dreptul urâte și inutile.
Dacă aș mai ajunge acolo, aș intra peste tot și aș staționa măcar o oră-două să simt și să încerc să înțeleg locul, nu m-aș rezuma la doar să îl traversez ca pe un pod de trecere.
Dacă aș mai ajunge acolo, aș intra peste tot și aș staționa măcar o oră-două să simt și să încerc să înțeleg locul, nu m-aș rezuma la doar să îl traversez ca pe un pod de trecere.
Dacă
 omul nu ar fi întrerupt acolo peisajul, construind acest univers 
disturbator, locul nici nu ar fi fost ”loc”, așa cum întâmplarea nu este
 eveniment dacă nu este relatată de jurnalist. Ar fi rămas o simplă 
componentă a peisajului, peste care omul, călătorul, ar fi pășit fără 
gânduri speciale, așa cum sunt acestea ale mele, de pildă. Că doar nu 
admiri banalul și ”neimportantul”, ceea ce te face să te oprești este 
ieșirea din monotonia drumului. Clădirile, proporțional vorbind, sunt 
mari și te minunezi că stau în picioare. Treptele către intrările 
superioare ale vreunei locuințe sunt foarte abrupte, făcute în marea lor
 majoritate tot din pietre de râu unite cu ceva mortar între ele. Ajungi
 la capătul treptelor și acolo e ca și cum intri pe fereastra unei case.
 De fapt intri într-o cutie, într-o cușcă neprimitoare, menită să te 
ferească de vânturi și de soare și de ploi. Dar nu de frig, asta e 
sigur. Ferestrele, în marea lor majoritate, nu au geamuri din sticlă, 
deci sunt blocate cu panouri făcute din scânduri, bucăți din lemn 
neprelucrat. Îmi pot doar imagina că intrând prin pătratul acela pe post
 de ușă și fereastră dai de o cameră pierdută în beznă unde localnicii 
chiar își duc traiul cotidian pe timpul verii. Altceva nu îmi pot 
imagina. 
Dau
 oblonul la o parte, au lumina zilei, indiferent dacă e frig sau plouă. 
Dacă vor să nu intre ploaia, pun oblonul și …. dacă au unt de yak și 
ceva textil, pot face lumânări și luminează spațiul acela închis și 
îmbâcsit, dacă nu …. Nu știu. Acest gen de locuințe l-am reîntâlnit 
peste câteva zile, după Muktinath, fiind specific tibetan. Tibetanismul 
acela milenar, mizer, brutal și brutalizat de orice gest de curățire, 
lustruire, îngrijire. Aici s-au dat cu siguranță cele mai sofisticate 
definiții ale mizeriei pure. Mizeria apare acolo unde apare o ființă, 
pentru că ființa, în procesul ei de a ființa, se hrănește și elimină 
ceea ce mănâncă. Ființa care nu are niciodată apă să se spele începe să 
poarte mizeria cu sine precum un veșmânt permanent care îi ține de cald 
atunci când se ghemuiește să se culce și care, cu timpul, devine tot mai
 slinos și mai alunecos, respingând astfel și duritatea frigului static 
sau al celui mânuit de vânturi nemiloase și repezite. Dâre de apă 
înghețată și mizeră se preling pe ulițele descendente dintre 
adăposturi. 
Excremente,
 oase, ceva resturi de cutii de conserve și plastice de la Fanta sau 
CocaCola, blestemată fie această civilizație distrugătoare a tot ceea ce
 nu este natural!
Apar
 și rame din lemn pe post de ferestre, am văzut chiar geamuri din sticlă
 montate și parțial pavaj, fiind singurele intervenții cu pretenție de 
”intrus civilizator” sesizate de mine acolo. Și ceva plăci de tablă 
peste clădiri, nișele lungi cu moriști de rugăciune și plăcile din 
piatră pe care erau săpate rugăciuni. Și o tăbliță din lemn, pe post de 
indicator, care îți îndrumă pașii spre Thorung La. Litere mari, clare, 
galbene. Litere latine.
După
 câteva minute de la intrarea în sat apare o altă intrare, adică o 
arcadă din piatră, pe peretele din dreapta fiind desenat, color, pe o 
tablă, și cu text în nepaleză, un mesaj prin care se cerea celor care 
circulau călare să nu intre decât mergând la pas și ținându-și 
patrupedul de căpăstru. Acest lucru apare în multe alte așezări, la 
intrare și ține, cred eu, de siguranța călătorului în primul rând, 
pericolul de a aluneca, a cade, de a se răni, el și calul sau asinul 
său, fiind aproape inevitabil. Să vezi astfel de semne de avertizare 
acolo pare cel puțin ciudat și lipsit de sens. Cine circulă călare? 
Turiștii? Nicidecum. Localnicii, uneori. Și localnicii cunosc condițiile
 și pericolele, nu au nevoie de avertizări pictate. Mi s-a părut pur și 
simplu un element intrigant, chiar dacă eu, cu mintea mea europeană și 
citadină, i-am apreciat semnificația mesajului transmis. Dar este un 
element discordant, inutil și total perturbator, fie doar și din punct 
de vedere al esteticului. Sau să fie o intenție de conservare? Un panou 
care îți atrage atenția că de fapt tu intri într-un muzeu foarte delicat
 și plăpând și e bine să descaleci și să îți faci patrupedul să nu apese
 cu greutatea copitelor pe caldarâm, și să pășească cât mai ușor și 
aerian, pentru a nu deranja istoria înghețată a unor timpuri pe cale de 
dispariție ......
 Din
 ce mi-am dat seama, pumnul de case era părăsit. Era sfârșit de 
decembrie. Să fie părăsit permanent sau să fi fost părăsit doar de o 
lună – două, pe perioada iernii ce-mi sufla și mie din ceafă, cu 
murmurul primei ninsori?
Pentru
 mine, așa cum am trăit viziunea palpabilă asupra acelei aglomerări de 
pietre frumos aranjate, Tengi nu este un sat, ci o fantomă. Ca urmare, 
simt ceva special la gândul că am trecut printr-o fantomă precum 
printr-un portal ce te catapultează în alte dimensiuni.
Anka 
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen