Sambata, 20 decembrie 2008,
Himalaya, Nepal, Circuitul Annapurna
Himalaya, Nepal, Circuitul Annapurna
Bhulbhule - Bahundanda - Gherum Phant
4 + 2 ore de mers lejer
4 + 2 ore de mers lejer
Nu
prea am dormit bine peste noapte, probabil din cauza extazului si
entuziasmului pe care il simt mai intotdeauna cand sunt pe drum, prin
calatoriile mele, dar acum cu atat mai mult ...... cuvantul Himalaya in
sine mi se pare de nepatruns, chiar si acum cand stau in fata
monitorului, in camera locuintei din Bucuresti si incerc sa retraiesc
sentimentele de atunci, cu jurnalul si fotografiile in fata ....... Nu
exista un cuvant mai complex decat Himalaya, pentru că a pipăi locurile
acelea, cu toate simțurile de care dispui, ca simplu muritor, nu se
poate descrie nici pe departe. Este ceea ce mă face să merg mai departe
și să îmi doresc să mai am privilegiul de a păși pe-acolo, de a lua în
bocanci tot praful acela fin, de a fi copleșită de liniștea, vântul,
pustietatea și asprimea sălbăticiei iluminată de un cer, de un soare, de
acele culori ale unei naturi absolut terifiante prin puterea ei de
impunere și bombastic ...... Iar înșir cuvinte și nu transmit nici un
mesaj prin ele ....... Asa incepe oare Nebunia?!.... Nebunia pasiunii,
cu siguranță.
Ma duc sa îmi aduc un pahar cu vin.
M-am
trezit pe la 07:30 si primul lucru a fost sa deschid ferăstruica din
lemn vopsit și să mă uit, printre gratiile orizontale, la neasemuita
culoare a râului Marsyangdi. Traiectoria privirii străbate roșul
florilor mari de “crăciunițe” și platoul verde aflat în coborâre spre
malurile raului, precum și toată lungimea podului de oțel ce face
legatura cu intrarea in Bhulbhule. Si l-am rugat pe Hari sa imi faca o
poza, asa cum eram, in sacul rosu de dormit, plina de energie si
neastampar. Desigur ca era frig, dar era totusi placut, era un frig
matinal. Si ne aflam la altitudine joasa, doar 840 m.
Am
impachetat rucsacul, am coborat pe treptele foarte abrupte din lemn sa
ma spal pe dinti, am fotografiat imensa gramada de cartofi de
dimensiunile unor nuci si am servit un mic dejun ce se poate numi bogat:
omleta si un fel de clatita pe post de paine, foarte uscata insa. Si
ceai de menta cu zahar. Bucatile de branza din lapte de yak, pe care
Hari le adusese de-acasa, nu m-au incantat. Am gustat, mi s-a parut un
gust greoi, imbacsit si foarte uscat prin concentratia lui. A fost
singura tentativa de a consuma aceasta delicatesa locala. Inainte de
plecare Hari mi-a cerut sa platesc ceaiul comandat aseara si asa am
aflat ca in pretul negociat cu el nu intra nici un fel de bautura, adica
nici ceai, nici apa. Ceea ce imi schimba putin situatia financiara, ca
sa spun asa. Aveam sa imi dau seama ca schimbarea era destul de
relevanta ........ dar a iesit cu bine pana la urmă, tocmai pentru ca
mi-am impus, din nou, noi reguli de adaptare la noua situație.
Aventura
perpedes incepea si parca tărăganam mișcarile, minutele, secundele,
pentru a prelungi tot ce simteam si ce urma, era ca un fel de tentativa
nu de a opri timpul in loc, ci de a-i acorda caracteristici elastice.
Vroiam sa pornesc, logic, dar în acelasși timp vroiam să și ramân parcă,
să nu las deja în urma un prim fragment al acestei reale aventuri. Ca
si atunci cand ne aflam la masa, daca ati observat vreodata: cel care
hăpăiește, apreciind doar cantitatea, se va imbolnavi sigur de stomac si
nu va intelege niciodata placerea de a te hrani. El considera ca a
mânca este un instinct.
Ceea ce si este, dar nu as limita doar la atat, mai ales într-o era atat de simandicoasa si sofisticata a gastronomiei si gusturilor. Cel ce mesteca cu grija, isi ia timpul necesar si se gandeste la aliment nu doar ca la un carburant necesar motorului, acela savureaza procesul hranirii, isi menajeaza stomacul, probabilitatea de a se imbolnavi scade sau dispare. Acela are grija sa nu se ridice indopat de la masa, ci doar satisfacut de o cantitate. Pentru acela conteaza aspectul si calitatea. Extrapolând, putem concluziona logic, ca acela apreciaza altfel viata in sine si fenomenul de a trai.
Ceea ce si este, dar nu as limita doar la atat, mai ales într-o era atat de simandicoasa si sofisticata a gastronomiei si gusturilor. Cel ce mesteca cu grija, isi ia timpul necesar si se gandeste la aliment nu doar ca la un carburant necesar motorului, acela savureaza procesul hranirii, isi menajeaza stomacul, probabilitatea de a se imbolnavi scade sau dispare. Acela are grija sa nu se ridice indopat de la masa, ci doar satisfacut de o cantitate. Pentru acela conteaza aspectul si calitatea. Extrapolând, putem concluziona logic, ca acela apreciaza altfel viata in sine si fenomenul de a trai.
Am
parasit gazda noastra din prima noapte la 09:15, am traversat satul
("ulita" sa tot aiba o lungime de 300 m?) si am intrat apoi intr-un
tinut deschis, pustiu si foarte colorat: verdele ierbii, albastrul
raului, rosul si galbuiul florilor din copaceii de “craciunite”, maroul
pamantului, griul potecii nisipoase, maroul deschis al capitelor de fan,
pietrele, strancile, cerul, norii ..... Eram intr-un fel de paradis.
Traseul a fost in permanenta urcare, dar lejer. Puteam merge in
pantalonii lungi, mulați, de bike si in tricou cu mânecă scurta, spatele
fiindu-mi oricum protejat de imensul rucsac de 19 kg, “piatra mea de
moara” pe parcursul intregii nebunii. Sacul de dormit de aprox. 2 kg si
un saculet cu dulciuri de cel putin 3 kg erau carate de Hari. Mascota
mea de pluș o agățasem de una dintre bretelele rucsacului si la un
moment dat, cand am oprit sa ma dezbrac de wind stopperul ce devenise
inutil, am remarcat ca pierdusem jucăria. Hari era departe în față, ar
fi insemnat sa ma intorc vreo 15 minute, dar nu aveam cum
sa il anunt pe Hari. Asa ca am renuntat la Diddl Mouse-ul care urcase
și pe Kilimanjaro si pe Teide, și câteva lacrimi greoaie mi s-au
desprins involuntar. Ma simteam rupta de tot ce imi era aproape si
atunci mi-am dat seama ca in astfel de călătorii exista necesitatea
neconstientizata (sau ignorată!) de a avea cu sine lucruri foarte
personale carora le poti da simbolistica unei comunicari si a unei
sigurante ca nu ti se va intampla nimic rau. Nu stiu sa explic mai bine
de atat ce am simtit atunci. Dar mi-am continuat drumul ...... și am
acceptat pierderea ca atare.
Mergeam
incet, savuram fiecare fractiune de secunda, fiecare zgomot. Asa cum mi
se mai intamplase in Alpi de exemplu, cand mergem, nu vedeam țipenie de
om, era liniste si nemiscare in jurul meu, dar la un moment dat am
auzit un vuiet modest, care a devenit tot mai puternic pe masura ce
inaintam. Și la un moment dat se creeaza in peisaj o nișă nebănuită, in
stanga sau in dreapta (de obicei in dreapta, nu stiu de ce) si de undeva
“din cer” cade cu un aplomb formidabil o perdea spumoasă și gălăgioasă
de apă. Poate ma înșel, poate nu, dar căderile de apă din Himalaya,
cascadele pe care le-am întâlnit, au o cu totul alta imagine, de parca
perdeaua aceea de apa urmeaza pe nevazute o alta traiectorie, un dans
studiat, un spectacol ostentativ, un cadou făcut acelora care rămân
năuci în fața tabloului.....
Mergeam
încet, dar nu ca în Africa, când intrasem în junglă pe primii 14 km ai
traseului și ghidul repeta obsedant “pole, pole”, adică “încet, încet”.
Acolo era vorba de probabil 70 km în 5 zile și diferența de altitudine
se făcea simțită zilnic. Aici aveam la dispoziție 20 de zile sau 22 de
zile sau 16 zile, și mă așteptau cam 300-350 de km, totul depindea de
starea mea, nu erampresată de o anumită limitare a timpului și nici de
un ghid sau alți însoțitori care eventual și-ar fi dorit altceva sau ar
fi avut alt ritm, alte dorințe.
Mergeam în propriul meu ritm și încercam să trăiesc cel puțin dublat tot ceea ce percepeam. Și cred că pot spune deja ceva destul de obiectiv: natura, în genere, are anumite principii și reguli comune, întâlnite absolut oriunde te duci în lume. Mirajul unui loc anume este mai degrabă rezultatul legendelor, povestirilor, scrierilor, descrierilor, simbolisticii care I se acordă, mediatizării de care are parte. Culoarea aceea a râului am vazut-o și în Alpii Austrieci de exemplu, sau în Norvegia, dar exact aceeași culoare devine în Himalaya o cu totul altă sursă de interpretare, căci în jurul celui mai lung, celui mai înalt, celui mai cel lanț muntos al Planetei există un cu totul alt univers de descriere și mediatizare. Totul este și rămâne relativ. Chiar dacă multe dintre afirmațiile mele de aici sunt adevărate, în sensul filosofic al cuvântului Adevăr, totul este de fapt foarte subiectiv. Culorile Himalayei m-au fascinat până la adorație. Fotografiile rămân mute și inexpresive, chiar dacă surprind culorile și nuanțele. Dar ele nu surprind sunetele și mirosurile, adierile și căderea aerului, mișcările și neașteptatul de pe traseu.
Mergeam în propriul meu ritm și încercam să trăiesc cel puțin dublat tot ceea ce percepeam. Și cred că pot spune deja ceva destul de obiectiv: natura, în genere, are anumite principii și reguli comune, întâlnite absolut oriunde te duci în lume. Mirajul unui loc anume este mai degrabă rezultatul legendelor, povestirilor, scrierilor, descrierilor, simbolisticii care I se acordă, mediatizării de care are parte. Culoarea aceea a râului am vazut-o și în Alpii Austrieci de exemplu, sau în Norvegia, dar exact aceeași culoare devine în Himalaya o cu totul altă sursă de interpretare, căci în jurul celui mai lung, celui mai înalt, celui mai cel lanț muntos al Planetei există un cu totul alt univers de descriere și mediatizare. Totul este și rămâne relativ. Chiar dacă multe dintre afirmațiile mele de aici sunt adevărate, în sensul filosofic al cuvântului Adevăr, totul este de fapt foarte subiectiv. Culorile Himalayei m-au fascinat până la adorație. Fotografiile rămân mute și inexpresive, chiar dacă surprind culorile și nuanțele. Dar ele nu surprind sunetele și mirosurile, adierile și căderea aerului, mișcările și neașteptatul de pe traseu.
Ceea ce sigur nu mă așteptam să găsesc pe traseu a fost faptul că Himalaya pulsează de viață umană.
Cu siguranță nu tot lanțul Himalaya, eu am parcurs doar un traseu de
peste 300 de km, un traseu pustiu de turiști, dar cu siguranță un traseu
turistic prin excelență, pe care mi-l pot imagina foarte bine fără
întreaga infrastructură întâlnită și creată de localnici tocmai ca
urmare a cererii venită din partea călătorilor străini atrași de acest
miraj. Vestea nu prea bună este că traseul se află într-o anumită
procedură de modernizare, adică se construiesc drumuri pe alocuri. Dar
voi reveni asupra acestui aspect la momentul oportun, deocamdată e abia
prima zi de trekking și totul urmează o simplă potecă peste pășuni sau
printre roci, precum și inegalabilele și repetatele traversări pe
podurile solide din oțel.
La
un interval de doar 30 de secunde după ce fotografiasem fascinată
terasele de orez ce coborau spre turcoazul apei, în stânga mea, am
continuat poteca - ne aflam într-un generos spațiu deschis la 09:44 - am
privit în dreapta sus, pe dealuri, unde erau câteva construcții ce
serveau ca adăposturi pentru localnici (pustii iarna, după cum nu vedeam
nici o mișcare) și pe una dintre ele era o placă albă din tablă cu nu
știu ce înscris cu litere roșii, desigur în nepaleză. Și un steag roșu
înfipt la vedere! Impropriu spus în accepțiunea citadină europeană, dar
primul gând care mi-a trecut prin minte a fost raportat la un sediu de
întruniri. Nu pare să aibă logică, nu? L-am strigat pe Hari să se
oprească un pic și l-am întrebat ce putea să fie adăpostul acela, o
prezență cel puțin ciudată în acel peisaj ce tocmai marca debutul
rupturii de civilizație (civilizație = prezența umană, cu toate
neajunsurile sale implicite, în defavoarea naturii și, indirect, în
defavoarea ființei umane). Nu mică mi-a fost ”stupoarea” să aflu .....
că lângă mine pășea un membru de partid comunist foarte convins de
bine-facerile acestui regim și care mi-a spus: ”ah, acolo se țineau
întrunirile comuniștilor înainte să preia puterea.” Instantaneu mi s-a
făcut pielea găină și am simțit o impetuoasă necesitate de a păstra
distanța față de Hari. Eu venisem foarte senină în Nepal cu convingea că
este încă monarhie! Câtă ignoranță, ce penibil! Deodată nu mă mai
simțeam liberă în a-mi exprima unele gânduri, chiar și capacitatea
nativă de a gândi mi se părea amenințată, deși nu venisem în Nepal
pentru a purta discuții cu caracter social, economic sau politic. Dar
când, la drum lung, ești ”alături” de cineva, inevitabil are loc un
schimb de păreri, un dialog pe teme diverse. Cel puțin așa se derulează
pentru mine, eu așa îmi imaginam o ”tovărășie” de traseu, asta căutasem
prin Kathmandu, nu doar o umbră mută care să-mi care sacul de dormit și
eventual să imi povestească câte ceva despre locurile străbătute
împreună și să-mi propună o locație mai bună de dormit sau de mâncat
decât mi-aș fi putut alege și singură. Dar, spre finalul expediției
aveam să ajung la concluzia că mă cam înșelasem per ansamblu. Avusesem
lângă mine o umbră care, la o adică, putea să și vorbească, răspunzând
la întrebări, mai puțin din proprie inițiativă. (pe zidul acestei case
se vad clar secera si ciocanul si fotografia a fost facuta mai tarziu,
dar in aceeasi zi. Stampile enorme cu secera si ciocanul, culoare alba,
rosie sau albastra se intalnesc peste tot pe traseu, pe bolovani imensi
de langa poteca, pe pietre slefuite din zona curgerilor de apa, pe
peretii adaposturilor, la intrarea pe poduri).
Puțină istorie locală - informații găsite pe internet:
În
1989 a existat ”Jan Andolan” (”Mișcarea Poporului”), care a obligat
monarhia nepaleză să accepte reforme constituționale și să stabilească,
în luna mai 1991, un Parlament multi partidic.
În
1996 s-a accentuat activitatea maoistă (Partidul Comunist Nepalez),
urmărindu-se înlocuirea Parlamentului Regal cu sistemul unei Republici
Naționale Socialiste. Rezultatul de atunci: Războiul Civil de 10 ani
(început pe 13.02.1996 și încheiat printr-un tratat de pace semnat pe
21.11.2006, Tratat monitorizat în prezent de Misiunea Națiunilor Unite
în Nepal. Rolul misiunii era dezarmarea maoiștilor rebeli și pregătirea
terenului pentru alegeri libere în 2007) și 12.000 de morți.
Pe
01.01.2001 a avut loc un masacru în Palatul Regal din Kathmandu,
Prințul Regal Dipendra Bir Bikram Shah (30 de ani) devenind rege pentru 4
zile, după care a murit. Evenimentele au fost sinistre: conform
rapoartelor oficiale, Dipendra și-a asasinat membrii familiei în urma
unei dispute legată de un mariaj, dorința lui fiind să se căsătorească
cu altcineva decat îi alesese mama sa. Astfel, după ce și-a omorât tatăl
(Regele Birendra al Nepalului), mama, fratele și sora, s-a împușcat în
cap și a intrat în comă, fiind proclamat rege. A murit după trei zile,
în spital, fiind urmat pe tron de unchiul său, Principele Gyanendra.
Potrivit
unor conspirații, mulți nepalezi sunt încă convinși că Gyanendra a fost
de fapt responsabil al masacrului, dar l-a acuzat pe Dipendra pentru a
putea prelua conducerea regatului. Argumentul cel mai puternic este
faptul că nici unul dintre membrii familiei Gyanendra nu a fost ucis în
timpul masacrului, în timp ce toti membrii familiei Birendra au căzut
victime atunci. Înainte de masacru, Gyanendra, fratele mai puțin popular
al lui Birendra, ocupa locul trei pe linia succesiunii la tron. Când a
avut loc masacrul, el se afla in Pokhara și a devenit supraviețuitorul
următor apropiat regelui. Soția și fiul lui Gyanendra se aflau în sala
unde s-a desfășurat masacrul, soția a suferit răni serioase, iar fiul
doar răni ușoare.
Conform altei teorii recente, evenimentul a fost pus la cale de partide politice din India și Nepal.
În
urma carnagiului, tronul a revenit fratelui regelui ucis, Gyanendra. Pe
01.02.2005 acesta a dizolvat intregul guvern și și-a asumat puteri
executive depline, cu intenția declarată de a strivi violenta mișcare
maoista. În septembrie 2005, maoștii au declarat unilateral o
întrerupere a focurilor, pentru a putea negocia solicitările pe care le
aveau.
În
aprilie 2006, regele a fost de acord să redea poporului puterea
suverană și a reinstalat Casa Reprezentanților. Aceasta, făcând uz de
nou obținuta suveranitate, a înaintat, pe 18.05.2006, o moțiune de
diminuare a puterii regelui, proclamând Nepalul ca fiind un stat secular și abolind astfel statutul oficial de Regat Hindus.
Foarte pe scurt, ce se înțelege printr-un stat secular:
Se
pornește de la conceptul de secularism, fiind vorba de un stat sau de o
țară neutră din punct de vedere religios, unde nu se pot dezvolta
conflicte pe bază de credințte sau practici religioase. Cetățenii unui
astfel de stat sunt tratați, din punctul de vedere al religiei, egal,
fără nici o excepție. În majoritatea cazurilor nu există o religie
oficială a statului. Și chiar dacă aceasta există, ea are doar o
însemnătate simbolica, neafectând în nici un fel viața cotidiană a
cetățenilor și, în mod special, nefăcând nici o distincțtie bazată pe
apartenența cuiva la o religie sau alta.
Un
stat secular se definește prin protejarea religiei. Un stat secular nu
este un stat ateist (cum a fost Albania sub Enver Hoxha, de exemplu). În
unele cazuri de state seculare (Tailanda, Turcia etc), poate predomina
apartenența populației la o anumită religie, așa cum în alte cazuri
(India, Liban etc) poate exista o mare diversitate de religii.
La
sfârșitul lunii decembrie 2007 Nepal a fost declarat Republică
Federală, abolindu-se astfel monarhia. Procedura a trecut prin Parlament
și decizia și-a intrat în drepturi din data de 28.05.2008, prin vot în
unanimitate. Partidul Comunist Nepalez a câștigat în unanimitate la
alegerile Ansamblului Constitutiv din 10.04.2008. Deși au fost
înregistrate acte de violență în perioada pre-electorală, observatorii
electorali au declarat ca alegerile au decurs în bune condiții și fără
incidente. Maoiștii (comuniștii nepalezi) au fost cei care au insistat
pentru abolirea monarhiei, rămânerea Nepalului ca stat democratic, dar
federal, cu un conducător ales prin vot. Astfel că noul Ansamblu
Constitutiv s-a întrunit în Kathmandu pe 28.05.2008 și din cei 564 de
membri prezenti, 560 au votat abolirea monarhiei care guverna Nepalul de
240 de ani. Regelui i s-au acordat 15 zile pentru a părăsi Palatul
Regal Narayanhiti.
Poza
se vede clar că nu e bine încadrată. Scuza ar fi că ”furam” momentele
să fotografiez secera și ciocanul, enorma ștampila comunistă apărând în
cele mai negândite locuri pe traseu și eu având involuntar un sentiment
de clandestinitate și interzis, implicit pericol al propriei libertăți
.......
A
urmat o perioada de tăcere ostentativă. Nimic nu m-a luat poate mai
prin surprindere în această călătorie decât faptul că angajasem un
convins membru al partidului comunist care, desigur, că în seara
următoare, a încercat să mă convingă că mă înșelam și că doctrina
comunistă este singura salvare pentru Nepal. Poate că este, poate că
comunismul are și o altă față, mult diferită și mult mai umană decât cea
caee îmi este mie cunoscută și pe care am trăit-o eu până la 22 de ani
....... În fond, în România era o dictatură comunistă, nu doar
comunismul lui Marx și Engels ...... Revin un pic mai târziu, să nu
anticipez discuția din seara următoare.
Mergeam
mai departe, încântată de peisaj și mă abțineam să fac fotografii după
pofta inimii. Aveam la mine și un Lumix, cu doi acumulatori, ceea ce îmi
dădea o oarecare siguranță, dar aveam și un Canon mititel, performant,
pentru care căram prin rucsac o rezervă de 20 de baterii. Cu ajutorul
Lumix-ului am intrat și în intimitatea castelului unui păianjen, trei
poze care mie îmi plac foarte mult și care, atunci când le privesc, mă
transpun direct la momentul fotografierii lor, vizualizând cu simțurile
memoriei aerul din jurul meu si tot ansamblul acela deschis ce ma
introducea, cu fiecare pas, tot mai mult, tot mai adânc și tot mai sus
în ținuturile Himalayei.
Ne apropiam de asezarea numita Ngadi si in fata se deschidea un platou generos cu mai-sus menționata
”infrastructură” montană, un ”complex turistic” de o destul de mare
amploare, avandu-se in vedere locul si conditiile.
Ghilimelele mi se par
relevante pentru noi, turiștii
europeni. Este vorba de clădiri rudimentare, construite din pietre,
pământ, lemn sau tabla. Foarte inestetice, dar oarecum foarte neasteptat
de "bine-aparute". Primitive. Cu grădini mari cu mese și
bănci din bârne brute. Totul arată foarte idilic, desi rudimentar.
Pentru emotie si fericire luxul nu este ingredientul implicit si
obligatoriu. Totul este colorat.
Pentru gusturile mele, deranjant de colorat din cauza calității culorilor și a ”combinării” lor fără nici o noimă. Pare impropiu spus că astfel de locuri prin Himalaya ar face parte din specificul zonei, dar trebuie luate ca atare. Gusturile nu se discută. Plus de asta .... Este absolut admirabil într-un fel că oamenii s-au străduit să creeze ceva care să placă americanilor și străinilor în general. Și sunt convinsă că majorității i se pare superb. Pentru mine, în condițiile în care chiar nu mă așteptam să găsesc astfel de condiții, mi se pare o bine-facere să știu că am un loc unde mă pot adăposti, unde pot mânca ceva cald. Faptul că am dat peste ”hoteluri”, ”restaurante” cu meniu tipărit în engleză și laminat, paturi cu așternut curat și cu pătură, toaletă în incintă, posibilitatea de a cumpăra apă, ceai, bere, de a mi se face ”apple pie” ..... toate acestea au fost o
Pentru gusturile mele, deranjant de colorat din cauza calității culorilor și a ”combinării” lor fără nici o noimă. Pare impropiu spus că astfel de locuri prin Himalaya ar face parte din specificul zonei, dar trebuie luate ca atare. Gusturile nu se discută. Plus de asta .... Este absolut admirabil într-un fel că oamenii s-au străduit să creeze ceva care să placă americanilor și străinilor în general. Și sunt convinsă că majorității i se pare superb. Pentru mine, în condițiile în care chiar nu mă așteptam să găsesc astfel de condiții, mi se pare o bine-facere să știu că am un loc unde mă pot adăposti, unde pot mânca ceva cald. Faptul că am dat peste ”hoteluri”, ”restaurante” cu meniu tipărit în engleză și laminat, paturi cu așternut curat și cu pătură, toaletă în incintă, posibilitatea de a cumpăra apă, ceai, bere, de a mi se face ”apple pie” ..... toate acestea au fost o
surpriză foarte mare. Toate aceste eforturi ale localnicilor au fost făcute și sunt, în continuare, făcute, tocmai pentru a-și îmbunătăți nivelul de trai. Eu personal, oricât de neînțeles sună, simt o tristețe, dar știu
ca este un fenomen ce nu poate fi oprit. Acolo unde există cerere, va
veni imediat oferta. Acolo unde există ofertă, cererea nu va întârzia,
atâta timp cât nu este în exces. Și mai mult ca sigur că pe parcursul Circuitului Anapurna, vara, când e sezon turistic și e plin mai ales de americani tineri și cu bani, oferta locală nu este deloc în exces. Acum, la început de iarna, majoritatea locațiilor pur turistice sunt închise și proprietarii trăiesc jos, ”la oraș”, urmând să revină vara următoare.
Asezarea
Ngadi a fost initial locuita doar pe timp de iarna, dar fluxul de
turisti care strabateau zona i-a determinat pe localnici sa construiasca
acest complex cu locuri de dormit si de servit masa. .”The Seasons
Lodge”, “Trekkers Lodge” sau “Pisang Peak Lodge” ocupa pozitii pitoresti
chiar printre terasele de orez din sudul asezarii. De-a lungul drumului
pavat cu piatra sunt o serie de alte locatii turistice, magazine si
chiar un loc imbietor de campare. Daca ar fi sa aleg un loc de innoptare
intre Ngadi si Bahundanda, cu siguranta l-as alege pe primul, cu
conditia sa nu fi ramas peste noapte in Bhulbule, distanta dintre cele
doua fiind prea mica.
Pe
un bolovan mare a aparut si indicatia “Way to Manang”, adica exact
denumire locului catre care ne indreptam. Era scris mare, litere latine
trasate cu o pensula groasa, vopsea rosie pe fond albastru. In dreapta
bolovanului se inaltau vrejurile arbustice ale “florii de Craciun” si
imaginea de ansamblu era de-a dreptul frumoasa.
Erau
cativa localnici, care, mai mult ca sigur sperau sa ne oprim, sa
cumparam ceva, daca nu chiar sa ramanem peste noapte. Trei copii aveau o
minge si se jucau cu mare galagie pe iarba. Era oarecum duios sa te
uiti la ei, in salbaticia aceea. Copii care isi traiau copilaria asa cum
ne-o traisem si noi in urma cu 35 de ani, inconstienti de ceea ce
inseamna viata si locul unde existam sau timpul cand existam. Din acest
punct de vedere, copilaria, fara avantajele si dezavantajele comparatiei
prin cunoastere si luare la cunostinta, ramane acea perioada sfanta a
existentei noastre intr-o lume din ce in ce mai complicata si lipsita de
uman.
Se
iese din Ngadi si se traverseaza Ngadi Khola pe un pod lung din otel si
foarte stabil (la 950 m alt.). A existat un plan de construire a unei
centrale electrice, care insa nu s-a concretizat.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen